Atlanterhavet og zirconium - Tidsbilleder overlapper i os hver dag. Monocrom-motivet er Viking Queen [no. PSV]. Et skilt på siden af slangehangaren fangede min kones blik: Olie, Vand, Cement og Slam. I en krise vælger de ret, så sender pumper stadset af sted: Ned i borehul og blow-up preventer el. op på en platform og ind i bålet, gætter vi på, og svømmere i vandet styrer mod midten af skibet, Rescue Zone, her maler skruerne mindre end for og agter. Jeg var fire da jeg lærte Kurt Carlsens navn at kende. Den dansk-amer. skipper på FLYING ENTERPRISE der blév da skibet fik en revne i en storm* i Atlanten 300 nm sv for Irland d. 29 dec. 1951, til det sank den 10. jan. Og Kenneth Dancy, Exec. off. på TURMOIL der sprang over til ham, så de var to til Turmoils 5-tons slæbetrosse. Foto taget fra den franske "konkurrent": ABEILLE-25 Diskussionen om FLYING ENTERPRISE´s last var oppe igen for et par år siden efter et dansk TV-program. Flere websites drøftede sagen, en engelsk webmaster svarede en spørger, at man i Danmark talte om zirconium, et stof der dæmper atomare processer, men at han ikke selv læste dansk. |
ll Turmoil, Dancy og dykkerne: TURMOIL i avisen et år senere efter en anden opgave Zirconium om bord. Artikel Dansk Kemi No.1 2003- link til DAK arkiv 2003 ikke aktivt nov.2013. - SE Link update. steensiebken.DK/forsiden/Zirkonium: KORT referat på engelsk The ships that brought the hot coffee: USS John W Weeks (DD-701) & USS_Willard_Keith_(DD-775) ... standing by while Carlsen waited for the tugs Flying Enterprise, ti forlis fotos opr. Marinens Bibliotek her på Nolimitsdiving.dk TURMOIL's First mate, Kenneth R. Dancy hvis navn gik verden rundt i de dage - The Telegraph, Kenneth R. Dancy, postumt aug. 2013 |
lll - En kildes skjulte viden - Jeg ligger og læser i køjen et dæk under broen, lytter til regnen, der trommer over os, og læser de samme linier igen: Jean Nolis Les Loups de l`Amiral, "Sur la passerelle du patroulier...": På patruljefartøjets bro... er dem på vagten godt trætte, det frådende hav banker sig op i deres bestøvlede fødder... Min kone sover sødt til skibets knurren op og ned ad kloden. Hvis jeg en... Hør, Monsieur Noli: Sejler vi stadig op ad den her bølge? - Flickr Bristol 1919 - Autentic brit. Q-Ship |
lll.2 - Hvorfor er én kurs bedre end andre?
Tænk på billedet af den lille damper, tilsyneladende alene på det blå hav. Sådan kunne BRUNO (rød) have set ADAM (blå) sidst på eftermiddagen den 19. august 1916. Hvis vejret var pænt. SPØRGSMÅL: - Hvorfor holder Adam (blå) sig altid vest for linien, hvor han satser på at finde Bruno (rød)? Svaret er en basal maritim erfaring som den garvede fortæller, Gordon Campbell, My Mystery Ships, 1928, ikke nævner med et ord. Han har tænkt det var "almen viden". Teknologien i 1916 bød hverken på radar, sonar, satlink eller gps. Men optiske sigtemidler af høj klasse og lyskastere fandt et skib på femten sømil en klar nat! Q-ships havde imidlertid ikke det dyre isenkram. Kun når Adams udkigsfolk fik bid i Bruno, er Brunos "observerede" kurs trukket helt op med rødt. Adam gætter på Bruno er på vej nord om Scotland. Kursen, Bruno så må styre, vil pege mod den lille klippeø, St. Kitts, som de søfarende dengang brugte som pejlemærke. To gange når Adam ind på kampafstand. Første gang dykker Bruno hurtigt og bliver ikke ramt af Adams dybvandsbombe. Anden gang klokken 17:40 den 19. afskyder Bruno en torpedo, som Adam når at undgå. Han genoptager forfølgelsen og ved nu at Bruno snart må op og sejle uddykket, mens hans dieselmotorer oplader ubådens batterier, der senere igen skal drive el-motorerne under neddykket sejlads. Men selv om Adams fyrbødere og adskillige ekstra "hands" knokler helt vildt, slipper Bruno alligevel væk i mørket, og Adam må bare vende snuden hjemad. - Hvad er det, der er så oplagt i Campbells håndtering af sit skib, at folk ikke behøvede få dét ind med ske. |
Webmaster har haft fornøjelsen at rode med en skonnert i tyve år: Sætte master af og på to gange, rigge op og ned og sejle den et par måneder hvert år i tolv år. "Den ene Der ryddes op i tovværket på dækket. Hvert pikfald, det tov fra bagsiden af mastetoppen, der bærer piken: yderste del gaflen, giver 'kun' tolv, fjorten meter tov at kvejle op for gaflerne på gaffelfok og -storsejl føres stående, altså altid "oppe" på det skib her. Kun til at sænke de to plus to meter rebningen kræver. Sejlene bjærges ind til masten. Mesanen derimod fires ned med gaflen kan vi se. Der så ligesom mindre fartøjer, kunne ha' klofald og pikfald ført ned på samme side af masten. "På den måde" fortalte dav. havnefoged i Middelfart, Mogens Jensen, mig om vores som han havde sejlet bedstemand på alene sammen med Marinus, skipperen først i halv- I forsikringspapirerne så jeg, at de røg ind i en januarstorm på en rejse fra Gilleleje til Århus. Skibet havde også motor, en to-cylindret Grenå-diesel. Storsejlet rev sig løs og Man lærer et skib at kende ved at mærke det bevæge sig under en, ved at sejle det selv. Det hjælper en del at bygge det. Det bliver nemmere at holde af det og forstå de På opfordring: Tremast-skonnert selected cuts Skibet hero. er Heimdal af Thurø 1920, 1929 Lilla Edet, Sverige, 1934 Kungsälv, 1957 Stockholm, 1960 Växholm. Brændt Viken 6.1961, sænket 1963. Kilde Sjöfartsmuseet Viken. Foto 226x172 i ramme. Fam. Siebken. *) Roger C. Taylor: Elements of Seamanship. MA US 1982. > 1)Keeping the water out - 2)K. from hitting anything - 3 K. her were you want her - 4)K. her going - 5)K. your reputation (Bliv selv god, så ta'r de gode med) Den samme tænkning ses i Kongespejlet, egl. Konungs Skuggsja, norsk forf. ca. 1258. - "Gör dit skib tillokkende, så byder gode mænd sig frem dertil, og skibet bliver godt bemandet*. Gör også altid dit skib sejlklart i midten af april og sejl i den bedste sommertid, hav altid pålideligt tovværk på dit skib, og vær aldrig længe på havet om efteråret." S. 53 Finn Joenson 1928. Større uddrag & noter: www.sortbamse.dk/ Atlanticanae |
Forenagter-skonnert for en der vil ha' tjek på et par ender - eller Forenagter-skonnert i fri dressur